Põhjaranniku arhiiv

31. märts 2005
RUS


Ajaleht
UUDISED
· Haridus
· Keskkond
· Kriminaal
· Kultuur
· Majandus
· Militaar
· Piirilt
· Poliitika
· Sotsiaal
· Sport
· Tervishoid
· 110/112

ARVAMUS
· Juhtkiri
· Kommentaar
· Lugeja kirjutab
· Väitlus
· Üks küsimus

VEEL HUVITAVAT
· Ajalugu
· Intervjuu
· Isikulugu
· Olemuslugu
· Reportaaž


  
Rohkem mõistmist jalakäija ja autojuhi vahele
Lugeja kirjutab Jalamehestaaž on mul muidugi võrratult pikem, kuid eks autorooligi olen ma mitmed head aastad käte vahel keerutanud. Jalakäijad ja autojuhid kipuvad pahatihti üksteist siunama. Olgu siis põhjusega või ilma. Kuid eks vastutustundetuid nahaale leidu mõlemal poolel.

Võtame tähistatud ülekäiguraja. Siin peab autojuht jalakäijale teed andma. Kuigi ega iga juht annagi – igasuguseid leidub. Ent samas ei tohi ka jalakäija ära unustada, et tema eesõigus kehtib ikkagi ainult ülekäigukohas, mitte aga 15-20 meetrit enne või pärast vöötrada. Või hoopiski 100-200 meetrit eemal.

Praegusel aastaajal läheb varakult pimedaks ja suurem rahvarändamine, nii tööleminek kui ka töölt tulek, jääb pimeda aja peale. Kui mõned hoolimatud uljaspead tuiskavad hämaras suvalises kohas sõiduteele, on see mäng autojuhi närvide ja ka omaenda eluga. Tavaliselt pole niisugustel sellidel helkuritki küljes.

Leidub ka inimesi, kes oma põhimõttelist õigust iga hinna eest taga ajavad. Jälgisin kord Sompas üht taati. Õhtul on liiklus kõrvalises kohas hõre. Vahest üks auto 4-5 minuti kohta. Ega taadilgi kuhugi kiiret olnud, seisis niisama tee ääres. Aga vaat just siis, kui lõpuks üks auto nähtavale ilmus, hakkas temalgi äkki kiire. Et saaks piki vöötrada sõiduteele marssida. Seal seisma jääda ja siis lähenevat autot demonstratiivselt kepiga ähvardada. Minu arvates on see nõme. Olgem ikkagi ennekõike mõistvad.

Või võtame näiteks elava liiklusega koha, Jõhvi postkontori esise ülekäiguraja. Kui Kohtla-Järve poolt tuleva punase tule alt vabanenud sõidukid mõnisada meetrit eemal postkontori ette jõuavad, lasen ma jalgsi käies nad üldjuhul ikka läbi, enne kui teed ületama asun. Minu meelest pole arukas sundida kümmekonda kiirustavat autot üheainsa jalakäija pärast peatuma. Ma parem ootan minutikese, kuni veidi eemal ristmikul süttib taas punane tuli, sest siis on sõidutee ju lausa autovaba.

Kõikide õiguste kõrval on liikluses tähtis käituda lihtsalt arukalt ja ettevaatlikult. Hoidkem ise oma elu ja tervist. Mõlgitud autopleki lööb korralik lukksepp paari tuhande krooni eest sirgeks ja kui värv kah peale saab, siis ei ütlekski, et masin nädala aja eest avariisse sattus. Aga vaat jalakäija ribikontide ja sääreluude kinnikasvamine võtab mitu kuud aega ning tähendab patsiendile pikaaegset valu ja vaeva. Tegelikult annavad luumurrud endast märku kogu eluaja, eriti ilmamuutuste korral. Aga kui viga saavad selgroog või pealuu, siis võib surma saada või eluks ajaks sandiks jääda. Isegi teadmine, et süüdlast karistatakse, on siis ohvrile kasutu, sest kaotatud elu või tervist see enam tagasi ei tooks.

VILLEM R.
Reede, 17.12.2004

 
Seotud viited
· Veel Lugeja kirjutab


Enim loetud teemast Lugeja kirjutab:
Sõiduõpetaja kihutab



Seaded
· Prindi leht
· Saada see artikkel sõbrale