Põhjaranniku arhiiv

31. märts 2005
RUS


Ajaleht
UUDISED
· Haridus
· Keskkond
· Kriminaal
· Kultuur
· Majandus
· Militaar
· Piirilt
· Poliitika
· Sotsiaal
· Sport
· Tervishoid
· 110/112

ARVAMUS
· Juhtkiri
· Kommentaar
· Lugeja kirjutab
· Väitlus
· Üks küsimus

VEEL HUVITAVAT
· Ajalugu
· Intervjuu
· Isikulugu
· Olemuslugu
· Reportaaž


  
Alati on süüdi tihend
Lugeja kirjutab Ega tali taeva jää, ütleb vanasõna ning need ilmatargad, kes musti jõule ennustasid, häbenevad vaikselt kusagil nurgas, kuni nende möödapanek unustatakse.

Olgu selle hingelise seisundiga kuidas on, kuid autojuhtidele on praegune aeg raske. Peaaegu iga päev loeme lehtedest mitmesuguse raskusastmega avariidest või oleme teedel nende tunnistajateks ning sülitame kolm korda üle vasaku õla – ptüi, ptüi, ptüi! –, lootes ise sellisesse situatsiooni mitte sattuda.

Tavaliselt on politseiraportites järeldus lakooniline: valesti valitud sõidukiirus ja valed juhtimisvõtted. Pealiskaudselt vaadates asi nii ongi, kuid sisuliselt peaks ka teisel poolel juhtunu eest moraalne vastutus olema. Siiski pole ma kordagi kuulnud, et ametlikes allikates teede hooldajaid süüdistataks. Liikleja seisukohast on reeglid talihoolde teostajatele väga leebeteks tehtud. Riigi teed jaotatakse kolme klassi ja sellekohaste piltidega varustatud voldikud on suuremates bensiinijaamades saadaval. Sealt selgub, et ka kõige intensiivsema liiklusega teedel antakse tee korrastamiseks aega neli tundi pärast lumesaju lõppu.

Näiteks kolmapäeval käis üle Kohtla-Järve kolm või isegi neli lumepilve. Sadu polnud küll tugev, aga juriidiliselt saaks teid hooldav firma käed rüpes istuda. Kolmapäeva hommikul kell veerand kümme oli Jõhvi-Kukruse lõik soolasuppi täis ja puudus igasugune möödasõidu võimalus. Kukruse ja Kohtla-Järve vahel oli sahka näinud vaid Järve poolt tulev teeosa, mõni ime siis, et politsei esindaja lehes nii värvikalt oma silmaga nähtud lakse kirjeldas. Kui juba mõnesaja meetri raadiuses toimub nii lühikese ajavahemiku jooksul kaks teelt väljasõitu ja otsasõit avariipaigas viibinud politseibussile, siis rääkida tihendi veast istme ja rooli vahel on kohatu. Pigem olid olud hullemast hullemad.

Viimases AutoBildi numbris avaldab endine siseminister ja rallisõitja Robert Lepikson arvamust, et teehoolde reeglid on ajuvabad ning madala kategooria riigimaanteedel mingit talihooldust sisuliselt ei toimugi. Lepiksoni arvates peab kehtestama teedel maksimaalselt ohutult sõita lubava kiiruse ja kui juhtub midagi hullu, vastutab selle eest teed hooldav firma.

Õige ta ju on, kuigi on raske leida mingit kindlat reeglit. Sõiduolud mitmesugustes tingimustes sõltuvad paljuski autost. Paksus lumesupis on eelis neljaveolistel maastikuautodel. Libedaga on rohkem kimpus tagaveolised vanemad autod, millel igasugused kolmetähelised abimehed puuduvad. Mina soovitan omalt poolt aluseks võtta teekatte haardeteguri. Praegu peaks paljudel teedefirmadel olema autos aeglustuse mõõtja, mis näitab, kui suur on auto aeglustus, kui pidurile vajutada. Kas ka politseil ei peaks sellised olema? Siis on küsimus ainult auto ja kummide eripäras. Aga kui mõelda, siis saab sellestki probleemist üle ja võib ka mingid uued, juhisõbralikumad reeglid kinnitada.

PEETER BLUMFELD
Reede, 7.01.2005

 
Seotud viited
· Veel Lugeja kirjutab


Enim loetud teemast Lugeja kirjutab:
Sõiduõpetaja kihutab



Seaded
· Prindi leht
· Saada see artikkel sõbrale