Suurest söömisest ja joomisest aitab välja kaalikas
Kuupäev: 04. 01. 2005
Teema: Tervishoid


Sellest, kuidas jõulude ja aastavahetusega kaasnenud suurest söömisest ja joomisest organismile puhkust anda, räägib Tartu ülikooli füsioloogia instituudi emeriitprofessor, dietoloog Selma Teesalu.

Et söögi- ja joogiðokist välja tulla, soovitab Teesalu üht vana talupojatarkust, millest on ka ideaalse toitumise asjatundjad juba väga ammu rääkinud – pärast suurt söömist tuleks teha üks koormusvaba päev keedetud kaalikaga.

"Sellist kaalikapäeva võiks kord nädalas teha, sellel on väga head tulemused," ütleb Teesalu. "Selleks tuleb võtta üks rusikasuurune kaalikas, koorida see ära, lõigata viiludeks, panna vett peale, lisada natuke soola ja keeta umbes 10 minutit, kuni kaalikas läheb pehmeks." Sellel koormusvabal päeval soovitab Teesalu korralikult hommikust süüa, sest talvel ei pea inimene päeva otsa teisiti vastu. Päeva jooksul tuleb kaalikas ära süüa ja ka kaalika keeduvesi ära juua. "See on fantastiline koormusvaba päev, tean seda oma kogemusest," räägib Teesalu.

Tema sõnul aitab kaalikas inimest ka ületöötamise korral turgutada: "Juba siis, kui meie ei teadnud info üleküllusest veel midagi, kirjeldasid Ameerika Ühendriikide erakliinikute dietoloogid, et kui tuli üks ületöötanud inimene, näiteks ajakirjanik, siis pandi ta nädalaks ajaks hämarasse palatisse, vaadati, et kuskilt infot juurde ei tuleks, ja hoiti teda kaalikadieedil. Nädalaga oli see inimene jälle töövõimeline, see tähendab, et infotulv võetakse maha ja puhastatakse organismi."

Keedetud kaalika ja kaalika keeduvee imelist toimet soovitab Teesalu proovida näiteks puhkepäevadel. "Kaalikas paneb seedesüsteemi tööle ja lisakaloreid ei anna."

Lihtsad toidud

Südatalvel, mil ainevahetus on aeglasem, võib lisakaal tulla sellest, et inimesed söövad rohkem, kuid liiguvad vähe ja nii külm ka ei ole, et organism kulutaks lisakaloreid kehatemperatuuri hoidmiseks.

Dietoloog soovitab pärast kaloririkaste pidutoitude söömist süüa paar nädalat veidi lahjemaid toite, näiteks värskest kapsast tehtud roogasid või ühepajatoitu.

"Kui aga kavatsete verivorsti süüa, siis tasuks seda rohke köögiviljaga serveerida. Näiteks verivorst punapeediga on väga maitsev," räägib Teesalu.

Ka kartulisalat on kergem roog, kui selles on tublisti värsket kurki ja porgandit ning salatikastmeks on kasutatud maitsestamata jogurtit.

Maitsestamata jogurtisse lisatud kodumoos on tervislikum kui säilitusainetega rikastatud võõramaine lisand.

"Immuunsussüsteemi aitab tugevdada väikestes pudelikestes müügil olev Actimel, milles on kontsentraat, mis kaitseb organismi. Headele soolemikroobidele annab jõudu Helluse kefiir," sõnab Teesalu.

Tema sõnul on suvest saadik oma aega oodanud kõrvitsal just nüüd paras aeg toidulauale vaheldust tuua: oma seedimisele teete teene, kui sööte kõrvitsat toorelt tükkidena või toorsalatina.

Välismaistele puuviljadele, mille all kaupluseletid lookas on, Teesalu loota ei soovita: talvel on meil C-vitamiini vaegus, kuid välismaistest puuviljadest me seda vitamiini ei saa.

"Talvist C-vitamiini vaegust välismaa puuviljad ei leevenda. Vajalikku C-vitamiini sisaldab hapukapsas ja selle vedelik. Hapukapsast kuumtöödelda ei ole vaja, vajaduse korral võib raputada natuke suhkrut peale ja süüa niisama," soovitab Teesalu. Tema sõnul ei ole suhkur valge surm, kui korralikult ka rukkileiba süüa.

"Ütlus, et suhkur on valge surm, pärineb Saksamaalt, kus süüakse valget leiba. Suhkur on mürgi staatuses siis, kui organismis on B-vitamiini vaegus – sel puhul tekib aine, mis blokeerib insuliini," ütleb Teesalu. Tema sõnul võib Eesti inimene, kes sööb päevas neli-viis rukkileivaviilu, rahuliku südamega mõistlikus koguses suhkrut tarbida.

Jõudu saab ka taimeteedest. Teesalu sõnul on praegu omal kohal nõgesetee, mida suvel ei soovitata juua. Kui nõgest ja melissi teeks segada, saab sellest mõnusa rüüpe.

"Siin võib jälle kasutada vana talupojatarkust: nimelt poetas talupoeg kanale toidu sisse kuivatatud nõgest, et kana muneda jaksaks. Seega annab nõges talvel jõudu, nii et kuivatatud nõgest võib ka pudru sisse poetada," soovitab Teesalu. Tema sõnul on pärast pidusid organismile vajaliku puhkuse andmine väga lihtne, see tuleb ainult järele proovida.

ERIKA PRAVE
Teisipäev, 4.01.2005





See artikkel tuleb ajalehest Põhjaranniku arhiiv
http://www.pohjarannik.ee

URL selle artikli jaoks on:
http://www.pohjarannik.ee/article.php?sid=7975